Zmiany w zasadach selekcji
Uchwała nr 14/2015 Naczelnej Rady Łowieckiej
Zgodnie z Uchwałą nr 14/2015 naczelnej Rady Łowieckiej z dnia 15 grudnia 2015 roku czekają nas zmiany w zasadach selekcji populacyjnej i osobniczej zwierząt łownych i w zasadach postępowania przy ocenie zgodności odstrzału. Uchwała ma nieco odległą już datę ale zapis jej §4 mówi, że uchwała wchodzi w życie z dniem wejścia w życie nowych przepisów wykonawczych wydanych na podstawie art. 8 ust. 4 ustawy z dnia 13 października 1995 roku Prawo Łowieckie. Wspomniany artykuł mówi, że minister właściwy do spraw środowiska w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw rolnictwa, po zasięgnięciu opinii Polskiego Związku Łowieckiego, określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowy sposób sporządzania rocznych planów łowieckich i wieloletnich łowieckich planów hodowlanych dla sąsiadujących ze sobą obwodów łowieckich o zbliżonych warunkach przyrodniczych (rejonów hodowlanych) oraz sposób zatwierdzania rocznych planów łowieckich, uwzględniając zasadę optymalnego gospodarowania populacjami zwierząt łownych oraz ochrony lasu przed szkodami wyrządzanymi przez te zwierzęta. Wszystko wskazuje więc na to, że zmian, o których wspomniałem na początku, należy spodziewać się przy okazji zatwierdzania nowych wieloletnich planów łowieckich, zatem od sezonu łowieckiego 2017/2018.
Z istotniejszych zamian na uwagę zasługuje:
1) Sposób określania przyrostu zrealizowanego. W przypadku jelenia szlachetnego wynosi on do 70% stanu wiosennego łań (do tej pory było w przedziale od 10 do 30% stanu wiosennego populacji). W przypadku sarny wynosi on do 70% stanu wiosennego kóz (do tej pory było w przedziale od 10 do 30% stanu wiosennego populacji). W przypadku dzika wynosi on do 250% ogólnego stanu wiosennego (do tej pory było od 50 do 150% stanu wiosennego populacji).
2) Planowanie ilości i struktury pozyskania. W przypadku jelenia szlachetnego struktura pozyskania zakłada odstrzał do 60% byków, do 50% łań i do 30% cielaków (do tej pory było odpowiednio: 30-40%, 40-50% i do 30%). W przypadku sarny struktura pozyskania zakłada odstrzał do 50% rogaczy, do 50% kóz i do 30% koźląt (do tej pory było odpowiednio: 40-50%, 40-50% i do 20%). W przypadku dzika struktura pozyskania zakłada gospodarowanie populacją gdzie dzierżawca lub zarządca ustala liczbę dzików w obwodzie do pozyskania bez względu na wiek i płeć (do tej pory było: warchlaki 40-60%, przelatki 20-40% i do 20% dziki starsze niż 2-letnie).
3) zmieniają się zasady odstrzału samców jeleniowatych. Tu zmiany są obszerniejsze, dlatego zainteresowanych szczegółami odsyłam po...
Uchwała zakłada odstępstwa w ocenie prawidłowości odstrzału sarny oraz jelenia i dopuszcza pomyłkę w ocenie wieku przez myśliwego, przed dokonaniem odstrzału, do 1 roku powyżej pierwszego poroża. Komisja dokonująca prawidłowości odstrzału kwalifikuje odstrzał jako prawidłowy lub nieprawidłowy - nakładając jeden punkt czerwony.
Jak podaje uzasadnienie uchwały, skomponowanie zasad gospodarowania populacjami w naszym, dużym kraju o zróżnicowanych warunkach przyrodniczo-geograficznych, jest trudne. Wpływ zmian klimatycznych, siedliskowych i antropogennych powoduje zmienne reakcje populacji zwierząt łownych. Znaczącą zmianą w proponowanych zasadach jest odstąpienie od określania liczby pozyskiwanych samców jeleniowatych w klasach wiekowych. Wprowadzenie limitów pozyskania w klasach wiekowych samców jeleniowatych i dzików w grupach wiekowych w początkowym okresie wpływało negatywnie na struktury populacyjne i skutkowało wprowadzeniem odrębnych zasad gospodarowania dla tzw. populacji nieustabilizowanych.
Stosunkowo ostre zasady selekcji osobników najmłodszych powodowały niski ich odsetek w ogólnym pozyskaniu. Z tych względów rezygnuje się z wyznaczania klas wiekowych u jeleniowatych.
Ma to również uzasadnienie genetyczne ponieważ u osobników najmłodszych nie uwidaczniają się w pełni uwarunkowania genetyczne dotyczące morfologii poroży. Poza tym w nowych zasadach gospodarowania wraca się do kategorii osobników selekcyjnych i łownych. Myśliwi otrzymujący zezwolenie na odstrzał osobnika selekcyjnego, bez określenia klasy wiekowej, będą mieć dużo łatwiejsze zadanie. Myśliwi otrzymujący zezwolenie na odstrzał osobnika łownego, będą mogli dokonać odstrzału osobnika selekcyjnego bez względu na wiek.
Z istotniejszych zamian na uwagę zasługuje:
1) Sposób określania przyrostu zrealizowanego. W przypadku jelenia szlachetnego wynosi on do 70% stanu wiosennego łań (do tej pory było w przedziale od 10 do 30% stanu wiosennego populacji). W przypadku sarny wynosi on do 70% stanu wiosennego kóz (do tej pory było w przedziale od 10 do 30% stanu wiosennego populacji). W przypadku dzika wynosi on do 250% ogólnego stanu wiosennego (do tej pory było od 50 do 150% stanu wiosennego populacji).
2) Planowanie ilości i struktury pozyskania. W przypadku jelenia szlachetnego struktura pozyskania zakłada odstrzał do 60% byków, do 50% łań i do 30% cielaków (do tej pory było odpowiednio: 30-40%, 40-50% i do 30%). W przypadku sarny struktura pozyskania zakłada odstrzał do 50% rogaczy, do 50% kóz i do 30% koźląt (do tej pory było odpowiednio: 40-50%, 40-50% i do 20%). W przypadku dzika struktura pozyskania zakłada gospodarowanie populacją gdzie dzierżawca lub zarządca ustala liczbę dzików w obwodzie do pozyskania bez względu na wiek i płeć (do tej pory było: warchlaki 40-60%, przelatki 20-40% i do 20% dziki starsze niż 2-letnie).
3) zmieniają się zasady odstrzału samców jeleniowatych. Tu zmiany są obszerniejsze, dlatego zainteresowanych szczegółami odsyłam po...
Uchwała zakłada odstępstwa w ocenie prawidłowości odstrzału sarny oraz jelenia i dopuszcza pomyłkę w ocenie wieku przez myśliwego, przed dokonaniem odstrzału, do 1 roku powyżej pierwszego poroża. Komisja dokonująca prawidłowości odstrzału kwalifikuje odstrzał jako prawidłowy lub nieprawidłowy - nakładając jeden punkt czerwony.
Jak podaje uzasadnienie uchwały, skomponowanie zasad gospodarowania populacjami w naszym, dużym kraju o zróżnicowanych warunkach przyrodniczo-geograficznych, jest trudne. Wpływ zmian klimatycznych, siedliskowych i antropogennych powoduje zmienne reakcje populacji zwierząt łownych. Znaczącą zmianą w proponowanych zasadach jest odstąpienie od określania liczby pozyskiwanych samców jeleniowatych w klasach wiekowych. Wprowadzenie limitów pozyskania w klasach wiekowych samców jeleniowatych i dzików w grupach wiekowych w początkowym okresie wpływało negatywnie na struktury populacyjne i skutkowało wprowadzeniem odrębnych zasad gospodarowania dla tzw. populacji nieustabilizowanych.
Stosunkowo ostre zasady selekcji osobników najmłodszych powodowały niski ich odsetek w ogólnym pozyskaniu. Z tych względów rezygnuje się z wyznaczania klas wiekowych u jeleniowatych.
Ma to również uzasadnienie genetyczne ponieważ u osobników najmłodszych nie uwidaczniają się w pełni uwarunkowania genetyczne dotyczące morfologii poroży. Poza tym w nowych zasadach gospodarowania wraca się do kategorii osobników selekcyjnych i łownych. Myśliwi otrzymujący zezwolenie na odstrzał osobnika selekcyjnego, bez określenia klasy wiekowej, będą mieć dużo łatwiejsze zadanie. Myśliwi otrzymujący zezwolenie na odstrzał osobnika łownego, będą mogli dokonać odstrzału osobnika selekcyjnego bez względu na wiek.